Funkcje reklamy

Prowadząc swoją działalność gospodarczą każdy właściciel musi zainwestować w swoją reklamę. Niezależnie od tego, czy jest to firma zatrudniająca dwie osoby, czy też miejsce, gdzie swoje miejsce pracy ma setki osób – każda firma musi mieć odpowiednią reklamę, aby znaleźli się odbiorcy na ich produkty i usługi. Warto jednak przybliżyć sobie funkcję reklamy, aby wiedzieć, czy nasza spełnia swoje zadanie.

Funkcja informacyjna

W pierwszej kolejności potencjalni klienci muszą dowiedzieć się o naszym produkcie. Przykład? Właśnie wymyśliliśmy nowy smak dżemu o którym nikt jeszcze nie słyszał. Słoiki już znajdują się na półkach sklepowych pośród innych dżemów. Bez reklamy raczej marne szanse, że ktokolwiek dowie się o naszym nowym dżemie. Trzeba więc potencjalną grupę odbiorców poinformować, że dany produkt właśnie wszedł na rynek. Przy okazji musimy również zaznaczyć z jakiej firmy pochodzi dany dżem, jaki jest jego smak i ewentualnie z jakich owoców/roślin został wyprodukowany. Bez takich informacji reklama nie będzie spełniała funkcji informacyjnej.

Funkcja nakłaniająca

Bardzo często bywa również nazywana “funkcją perswazyjną”. Jest to funkcja, która ma swoich przeciwników, jak również fanów. Ta funkcja uwielbiana jest oczywiście przez osoby odpowiedzialne za wypuszczenie danego produktu na rynek. A więc właścicieli przedsiębiorstw, czy też pomysłodawców danego produktu. Starają się oni przy pomocy agencji reklamowych tak opracować cały scenariusz reklamy, aby klienci odczuli, że potrzebują danego produktu.

Posłużmy się dalej przykładem wspomnianego wcześniej dżemu. Nawet, jeżeli do tej pory nie lubiliśmy zajadać się dżemami, to po obejrzeniu danej reklamy uznamy, że jednak ten dżem to nasz absolutny “must have” w lodówce. To właśnie klienci nie lubią tej funkcji reklamy. Bardzo często mówią, że dzięki takim trikom reklamowym – perswazyjnym, wydają jeszcze większe pieniądze na zakupy. Nie ma co zaprzeczać, że jest to kłamstwem. W ten sposób buduje się właśnie zyski wielu firm. Jednak czasem można pozwolić sobie na takie zakupy, jak chociażby nowy, niebiański smak ptasiego mleczka, które będzie pieścić nasze zmysły.

Funkcja przypominająca

Jak sama nazwa wskazuje, reklama ma przypominać klientom o istnieniu danych produktów, nie tylko o nowościach pokazujących się na rynku. Można tutaj rozróżnić również dwa rodzaje reklamy – reklama stała i reklama nowa. Ten drugi rodzaj reklam, jak sama nazwa wskazuje, informuje nas o nowościach i co jakiś czas nam przypomina o tym, że dana nowość pojawiła się na rynku. Reklama stała to taka forma reklamy, która informuje o innych, znanych już dobrze produktach z logo danej marki. Nie tylko przypominajmy o nowościach, ale również o stałej ofercie. Dzięki temu uda nam się utrzymać zyski na tym samym lub nawet na lepszym poziomie.

Pozostałe funkcje reklamy

Do pozostałych funkcji reklamy zaliczyć można również wsparcie dla sprzedawców w procesie sprzedaży. Dzięki temu, że klienci wiedzą, iż dany produkt istnieje na rynku, sprzedawcy nie muszą niczego zachwalać. Klient wchodzi do danego sklepu i z miejsca prosi o dany dżem, dane ptasie mleczko – jeżeli jest to oczywiście sklep z tradycyjną ladą, których już mało jest obecnie. Kolejną funkcją o której warto wspomnieć jest utrzymywanie kontaktów z rynkiem docelowym. Dzięki temu, że klienci wiedzą o danych produktach nikt nie zapomina o danej marce. Nawet, jeśli dawno nie wypuścimy na rynek żadnej nowości, to dzięki reklamie klienci będą wiedzieć, że nasza firma istnieje na rynku – czyli kontakt z grupą odbiorców będzie utrzymany na odpowiednim poziomie.

 

Reklama to coś, co zawsze będzie obecne w naszym życiu. To coś, dzięki czemu dana firma ma szansę utrzymać się na rynku. Kto nie będzie inwestował w nowe kampanie reklamowe, ten nie ma szans na zyski ani na przetrwanie wśród tak licznej konkurencji.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *