Skuteczna reklama

Reklama jest dobra sama w sobie, o ile przynosi efekty w postaci osiąganych zysków. Nie można powiedzieć, że te zyski będą rosły z dnia na dzień, w szczególności, jeżeli dopiero wkraczamy na rynek. Trzeba jednak tak sformułować reklamę, aby odniosła ona skutek, a ludzie chcieli interesować się naszą ofertą i produktami.

A jak attention

Aby sprawić, że reklama będzie skuteczna trzeba zwrócić uwagę na kilka prostych kroków. W pierwszej kolejności będzie to attention, czyli zwrócenie uwagi potencjalnego klienta na to, że nasza reklama będzie nadawana, czy też pokazywana w prasie. Jednak taka akcja nie ma być niczym nachalnym. Nie ma powodować na samym wstępie zniechęcenia u naszych klientów, którzy zniecierpliwieni nie będą chcieli poznać żadnych szczegółów naszego ogłoszenia. Wręcz przeciwnie. Cała uwaga ma być tak opracowana, aby budowała napięcie, którego klient nie będzie mógł się doczekać. Tak samo jest w kinie. Klient ogląda dobrej jakości film, który buduje jego uwagę, aby na samym końcu wszystko mogło zakończyć się szczęśliwie.

I jak interest

Kolejnym etapem budowania skutecznej reklamy jest interest, czyli zainteresowanie klienta danym produktem. Musimy klientowi zaprezentować dany produkt. Do czego będzie on nam służył, jaki jest jego smak, jaka firma jest za niego odpowiedzialna. W zależności od rodzaju reklamy – ten etap przedstawiany jest w różny sposób. W filmach reklamowych pierwszy etap reklamy trwa jakieś 5 sekund. Etap zainteresowania to kolejne 10 sekund. Kiedy o tym czytamy wydaje nam się, że jest to tak mało czasu. Faktycznie czasu mamy niewiele, aby wszystko dokładnie zaprezentować, ale właśnie na tym polega skuteczna reklama odpowiadająca za nasze zyski. Ten czas nigdy nie może być dłuższy, ponieważ klienci mogą się reklamą znudzić na samym wstępie.

D jak desire

W następnych 10 sekundach spotu reklamowego naszym zadaniem będzie wywołanie w klientach potrzeby zakupu danego produktu. W tak krótkim czasie musimy sprawić, że klient/klientka uznają, że ten serek do kanapek na naprawdę wspaniały smak. To właśnie dzięki niemu poczujemy się jak w sielskiej krainie, gdzie świeci słońce i wszystko jest takie uporządkowane. Tylko ten proszek do mycia sprawi, że wszystkie plamy za jakie odpowiedzialne są nasze dzieci znikną w mgnieniu oka, a my nie będziemy musieli martwić się ich szorowaniem. Desire ma nas uświadczać w tym, że bez danego produktu nie poradzimy sobie w życiu.

A jak action

Ostatnie 5 sekund pozostawiamy na action, czyli na wywoływanie akcji/reakcji u klienta. Skoro już mu uświadomiliśmy, że dany produkt jest na rynku, ma wszystkie właściwości, których nie znajdziemy u konkurencyjnych produktów, to koniecznym jest wywołanie natychmiastowej reakcji jego zakupu. Może nie musi być ona tak dosłownie natychmiastowa, na tyle że ubierzemy kurtkę i pobiegniemy go szukać do sklepu. Jednak przy najbliższej okazji, kiedy to będziemy na dużych zakupach będziemy pamiętali o danym produkcie i będziemy na pewno szukali go na półkach sklepowych. Spot reklamowy trwa ok. 30 sekund jednak w tym czasie koniecznym jest wywołanie tych wszystkich reakcji u klientów, dzięki czemu reklamę będzie można nazwać skuteczną.

Podobnie jest z reklamą w prasie, czy też z reklamą umieszczoną na jakiejś ulotce, plakacie na przystanku. Klienci nie poświęcają więcej uwagi na przeczytanie takich informacji. Zawsze musimy zmieścić się w 30 sekundach, jeżeli chcemy cieszyć się grupą wiernych i zaufanych klientów.

 

Te 4 reakcje składają się na jeden wspólny model, który znany jest już od 1925 roku. Model A-I-D-A stosowany jest już przez wiele firm, przez wiele agencji reklamowych do opracowywania różnego rodzaju reklam, które sprawią, że klient zainteresuje się danym produktem i faktycznie będzie chciał zainwestować w dany produkt.

[Głosów:4    Średnia:5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *