Marketing lokalny to strategia polegająca na kreowaniu pozytywnego wizerunku danego miasta lub regionu. Geograficzna segmentacja rynku, którą posługuje się marketing lokalny, pozwala stworzyć formy marketingowe skupiające się na potrzebach przedsiębiorców działających na danym obszarze: na przykład pojedynczych sklepów, obszarów handlowych i usługowych, wspierając przy tym gospodarkę regionu.
Marketing terytorialny nie tylko generuje zyski, ale również umożliwia lokalnym przedsiębiorstwom zaistnieć i dać się poznać szerszej publiczności. Przedsiębiorcy stosujący strategie marketingowe dostosowane do potrzeb danej społeczności – mieszkańców oraz osób przebywających na danym terytorium – wciąż się rozwijają. Wzrasta poziom obsługi, podnosi się jakość usług, a różnorodność najbliższej okolicy wyprowadza ją na szczyty list atrakcji kulturalnych.
Jak skutecznie promować lokalne przedsiębiorstwa?
Aby marketing lokalny przyniósł spodziewane efekty, należy wprowadzić strategię opierającą się na promocji firmy i jej obszaru w mediach. Absolutną podstawą jest stworzenie strony internetowej satysfakcjonującą odbiorców pod względem wizualnym i merytorycznym.
Publikowane treści powinny być rzetelne i proste w odbiorze. Użytkownik, który chce szybko zapoznać się z najistotniejszymi dla niego informacjami, będzie wdzięczny za czytelny podział treści: nagłówki, akapity, dane meta czy wyimki. Istotna jest tutaj odpowiednia optymalizacja pod kątem SEO. Pozycjonowanie wartościowych treści na stronie skutkuje przychylnością algorytmów Google, umożliwiających zwiększenie zasięgów danej witryny.
Marketing lokalny w wersji smart
Z powodu wciąż rozwijających się usług urządzeń mobilnych, świetnym rozwiązaniem będzie przystosowanie stron internetowych do możliwości smartfonów czy notebooków. Urządzenia mobilne pozwalają na dostęp do Internetu w każdym miejscu. Użytkownik pragnie mieć dostęp do interesujących go treści o każdej porze – przeglądając swoje ulubione media społecznościowe, zdecydowanie szybciej trafi na reklamę przedsiębiorstwa czy atrakcji, znajdujących się w jego najbliższym otoczeniu. Inspirującym pomysłem jest z pewnością opracowanie przewodnika opisującego ciekawe punkty w okolicy – w formie postów na portalu społecznościowym lub aplikacji mobilnej. Przykładowo: jeżeli oferta przedsiębiorcy dotyczy sprzętu sportowego, warto wspomnieć w przewodniku o pobliskich trasach rowerowych czy skateparkach.
Social media na posterunku
Dzięki profilom w social media – prawidłowemu tagowaniu contentu na Instagramie czy Facebooku – przedsiębiorca nawiązuje relację z osobami, które weszły w interakcję z jego witryną. Remarketing pozwala na wygenerowanie spersonalizowanych reklam lokujących produkt z określonego regionu. Dzięki skryptom (tak zwane ciasteczka) udostępniane reklamy będą przypominać odbiorcy o ofercie, która go niedawno zainteresowała. Platformy takie jak Google Analytics i Search Console zapewnią administratorom dostęp do indeksów witryn Google i narzędzi optymalizujących ich widoczność.
Marketing lokalny pozwala na szybkie skonstruowanie efektywnego zaplecza SEO. W zbiorze linków można umieścić adresy serwisów zewnętrznych czy wizytówek Google Moja Firma. Czytelny NAP (z jęz. angielskiego Name, Address, Phone Number) jest w stanie bardzo szybko nakierować użytkownika na właściwą domenę.
Marketing regionalny poza siecią
Pozycjonowanie lokalnych domen w sieci zawsze przynosi efekty. Jednak zasięgi firm i regionów można promować również poza granicami Internetu. Istnieje kilka wypróbowanych sposobów na marketing lokalny. Jednym z nich jest współpraca z innym lokalnym przedsiębiorcą. Cross-marketing jest idealny dla firm posiadających inne oferty, jednak tę samą grupę odbiorców.
Przystąpienie do lokalnej Izby Gospodarczej to kolejna możliwość poszerzenia świadomości firmy wśród odbiorców. Tego rodzaju instytucje wspierają lokalne biznesy, organizując różnego rodzaju szkolenia, spotkania biznesowe, targi i wystawach. Pomagają one w nawiązywaniu kontaktów poza granicami regionu, zwiększając szanse firmy na współpracę z nowymi klientami lub przedsiębiorcami. Wymiana doświadczeń oraz pozyskiwanie rekomendacji na organizowanych przez Izbę eventach również okaże się cenne.
Kolejny sposób na promocję to zaprezentowanie swojego przedsiębiorstwa w lokalnej telewizji i prasie. Rozpoznawalność marki wzrośnie również dzięki reklamom zewnętrznym, takim jak billboardy, ulotki czy plakaty w miejscach często uczęszczanych przez lokalną społeczność. Taki krok poszerzy grupę odbiorców o osoby, które z Internetu korzystają sporadycznie np. osoby w wieku 50+.