Buzz marketing to ten rodzaj działań, który pozwala być bliżej ludzi, a w zasadzie – daje możliwość, by marketerzy stali się częścią jakiejś społeczności. Brzmi intrygująco? Czym jest marketing szeptany i dlaczego, pomimo pewnych modyfikacji i nowych sposobów komunikowania się, nadal cieszy się popularnością? Czy marketing, którego filarem są rozmowy na forach, ma jakąś przyszłość? Oto pytania, na które warto poznać odpowiedzi. Nie tylko wtedy, gdy jest się akurat na etapie doboru dróg komunikacji na linii przedsiębiorstwo – klient. Na początek przekonajmy się, czym jest marketing szeptany.
Czym jest marketing szeptany?
Na pewno każdy z nas się z nim zetknął. Być może nawet nieświadomie. Wystarczy, że kiedykolwiek zdarzyło nam się zadać jakieś pytanie na forum albo napisać prośbę o polecenie produktu na konkretną przypadłość. To wystarczy – to już okazja, by ktoś inny zastosował marketing szeptany w komentarzach. Czym jest marketing szeptany? To nic innego, jak wspominanie o danej marce w rozmowach internetowych (na forach, dyskusjach pod postami blogowymi, w ostatnim czasie także w social mediach).
Celem takich działań jest spontaniczne wywołanie dyskusji na temat konkretnego produktu lub po prostu – polecenie go innym z poziomu osoby, która go zna, używała, lubi, poleca. Zdaje się, że to jest właśnie to, czym jest marketing szeptany. Jego siła tkwi w zaufaniu do drugiej osoby. To rodzaj marketingu, który nie jest nachalny, nie nakłania do dokonania zakupu w sposób oczywisty, budzi zaufanie do marki i produktu poprzez rekomendację. Dobrze poprowadzone kampanie z użyciem marketingu szeptanego mogą realnie poprawić pozytywny wizerunek firmy w Internecie i zbudować trwałe relacje z konsumentami.
Korzyści płynące z marketingu szeptanego
Wiemy, czym jest marketing szeptany. Dzięki niemu nasza informacja ma szanse dotrzeć do potencjalnego klienta przy pomocy spontanicznego przekazu niczym podczas rozmowy dwóch dobrych koleżanek, polecających sobie sprawdzony krem pod oczy. Do korzyści płynących z marketingu szeptanego niewątpliwie można zaliczyć fakt, że w wielu sytuacjach działa on w czasie rzeczywistym. Gdy ktoś potrzebuje pomocy, polecenia lub porady na danym polu, marketer posiadający odpowiednie narzędzia do wyszukiwania takich treści w sieci, „trzyma rękę na pulsie” i pojawia się tam, gdzie ma szansę dodać swoje pięć groszy w dyskusji. Dzięki temu marketing szeptany działa „tu i teraz”, odpowiada na realne i jak najbardziej aktualne potrzeby konsumentów.
Przyszłość marketingu szeptanego
Czym jest marketing szeptany, nie trzeba nikomu tłumaczyć. A czym jest dobry marketing szeptany? Jest działaniem naturalnym i szczerym – w innym razie zaufanie klienta zostanie nadszarpnięte. Gdy marketerzy będą komunikować się bez zbędnej nachalności, marketing szeptany ma szansę przetrwać kolejne lata i przynosić niesamowite efekty.