Ile kosztuje marketing szeptany? Czy działanie to jest skuteczne? Zmieniające się ciągle warunki otoczenia sprawiają, że firmy muszą szukać sposobów, jak najbardziej skutecznych na dotarcie do swoich potencjalnych klientów. Jednym z narzędzi jest marketing szeptany, dzięki któremu firma może w bezpośredni sposób komunikować się ze swoimi odbiorcami, nawiązywać z nimi relacje, a także zwiększać swoją wiarygodność i poprawiać wizerunek w Internecie. Działania te muszą jednak być wprowadzane w sposób bardzo dokładny i rzetelny najlepiej przez osoby, które posiadają doświadczenie w prowadzeniu tego typu działań, ponieważ nieodpowiednio poprowadzony marketing szeptany może wywoływać negatywne skutki. Co to jest i ile kosztuje marketing szeptany?
Czym jest marketing szeptany?
Marketing szeptany jest nazywany też Word of Mouth Marketing (WoMM), a także buzz marketingiem. Działanie to polega na wywoływaniu pozytywnych reakcji wśród odbiorców w odpowiedzi na daną markę, jej produkty lub usługi. Marketing szeptany opiera się na opiniach i rekomendacjach, ponieważ za jego pośrednictwem można motywować użytkowników, aby ci dzielili się swoimi odczuciami na temat promowanego przedsiębiorstwa. Buzz marketing będzie polegał na dodawaniu komentarzy, informacji i wpisów na temat danego przedsiębiorstwa. Działanie takie można prowadzić zarówno na forach internetowych, w mediach społecznościowych, blogach branżowych oraz w innych miejscach w sieci, w których zgromadzeni są użytkownicy zainteresowani określonym tematem. Oczywiście tematyka ta powinna być zbliżona do działalności jaką prowadzi przedsiębiorstwo.
Marketing szeptany może mieć bardzo pozytywne skutki, ponieważ ta forma promocji nie jest pod żadnym pozorem nachalna, wręcz przeciwnie wygląda ona na bardzo spontaniczną, jednak należy wiedzieć, że działania podejmowane w ramach buzz marketingu są bardzo dokładnie zaplanowane. Ponadto przedsiębiorstwa zainteresowane marketingiem szeptanym powinny zdawać sobie sprawę, że zlecając takie zadanie należy zwrócić uwagę na umiejętności praktyczne osoby, której zostanie zlecony buzz marketing.
Ile kosztuje marketing szeptany?
Pytanie, ile kosztuje marketing szeptany często jest zadawane przez osoby, które planują rozpocząć działania związane z buzz marketingiem w swoim biznesie. Nie ma tutaj niestety jednoznacznej odpowiedzi, która padnie po zadaniu tego pytania. Jak się okazuje marketing szeptany może kosztować i bardzo mało i bardzo dużo. Jak wcześniej już to zostało wspomniane, WoMM musi zostać przeprowadzony w sposób należyty najczęściej, żeby tak się stało w kampanii musi wziąć udział kilka osób. Zazwyczaj będzie to zespół, który współpracuje ze sobą, aby działania marketingu szeptanego były wykonywane jak najlepiej. Niektóre osoby będą odpowiedzialne za dodawanie wpisów, natomiast inne będą skupiały się na monitorowaniu mediów, aby znaleźć miejsca, w których odpowiednie wpisy powinny się pojawić.
Ponieważ marketing szeptany jest prowadzony na forach internetowych bądź w mediach społecznościowych, czyli w miejscach, do których dostęp jest całkowicie bezpłatny wówczas na to działanie nie trzeba przeznaczać swoich pieniędzy, jednak należy wziąć pod uwagę koszt narzędzi, które powinno się wykorzystać przy prowadzeniu kampanii związanej z buzz marketingiem. Do narzędzi takich zaliczyć można Brand24 lub NewsPoint, za ich pośrednictwem można śledzić media społecznościowe. Ile kosztuje marketing szeptany? Tak jak zostało to już wspomniane, niestety nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, można jednak oszacować ewentualne koszty wynikające z prowadzenia takich działań. Skutecznie poprowadzony marketing szeptany może więc kosztować od 3000 do 4000 zł za 200 bądź 300 wpisów na jeden miesiąc.
Dlaczego tak wiele osób decyduje się na marketing szeptany?
Skoro już mniej więcej wiadomo, ile kosztuje marketing szeptany warto teraz wspomnieć, dlaczego warto zainteresować się takim sposobem na promocję. Okazuje się, iż WoMM, to bardzo dobre narzędzie na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy. Dzięki niemu można w szybki sposób dotrzeć do odbiorców i poprawić swoją wiarygodność. Marketing szeptany będzie też wpływał na pozycjonowanie witryny, ponieważ za jego pośrednictwem może zwiększać się ruch na stronie internetowej, natomiast ruch na stronie może wpłynąć na wzrost zamówień, a te oczywiście na większe zyski. Buzz marketing wymaga jednak dużego zaangażowania i poświęcenia odpowiedniej ilości czasu.