Marketing marek luksusowych to zadanie wymagające. W takim przypadku wychodzimy z założenia, że produkt nie jest dla każdego, jest pewną niszą, dostępną dla wąskiego grona odbiorców. A media społecznościowe w swoich założeniach są dostępne dla każdego, niezależnie od statusu majątkowego. Co więcej, stają się coraz bardziej popularne i nikt nie weryfikuje finansów użytkowników. Czy zatem promocja marek luksusowych w social media jest możliwa, a także czy będzie skuteczna? Czy te dwie rzeczy się wykluczają? Niekoniecznie. Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Social media – ujma czy konieczność?
Prawdą jest, że do pewnego momentu marki luksusowe unikały mediów społecznościowych, nie chcąc zaprzepaścić swojego wizerunku, na który zapewne długo pracowały. Założeniami marek elitarnych jest ich niszowość, brak otwartej reklamy i szeroko zakrojonych akcji promocyjnych. Można również zauważyć ograniczoną dostępność do informacji o ofercie danej marki.
Jednak zauważono pewną prawidłowość – społeczeństwa się bogacą. Żyjemy w czasach kiedy coraz większa liczba użytkowników może pozwolić sobie na dobra, które kiedyś były zarezerwowane dla elit. Jednocześnie, bardzo rozwijają się media społecznościowe i obecnie poważne persony również mają w nich swoje konta. Przykładem świeci nam Prezydent RP, który jest fanem social mediów i chętnie zakłada konta na nowych portalach, wchodzących na rynek.
Luksusowe marki doszły więc do wniosku, że pojawienie się w mediach zwiększy ich potencjał, jednocześnie nie stracą swojego wizerunku. Okazało się, że można prowadzić działania marketingowe w social mediach w taki sposób, żeby była to reklama nastawiona na wyselekcjonowanego odbiorcę i z przekazem godnym marki luksusowej.
Najpierw marketing w social mediach zaczęły prowadzić marki aspirujące do bycia premium, takie które dopiero wyrabiają sobie dopiero renomę, bez długoletniej historii. Natomiast te firmy, które są uznane jako luksusowe przyjęły inną strategię – stworzyły marki-córki, powiązane z marką-matką, ale jednak zajmujące się z reguły trochę innym asortymentem. Było to rozwiązanie o tyle sprytne, że gdyby marketing nie był skuteczny, to stara marka na tym nie cierpi.
Wtedy okazało się, że marki premium doskonale radzą sobie w kanałach internetowych i social media im służą. Szlak został przetarty i od tej pory marki przekonały się do skuteczności prowadzenia działań marketingowych w nowoczesnych kanałach komunikacji.
Jak marki luksusowe prowadzą marketing?
Jeśli przyjrzymy się ich działaniom zauważymy, że obecnie chętnie wykorzystują funkcjonalności portali i dopasowują się do aktualnych trendów. Jednocześnie na każdym kroku podkreślają, że odbiorca ma do czynienia z marką premium.
Marki te często skupiają się na prezentacji produktu. Podkreślają najwyższą jakość, jego cechy charakterystyczne, opisują zalety. Starają się zaprezentować go w jak najbardziej atrakcyjny sposób. Często podkreślają swoją historię i to, że ich produkty mają jednakowo wysoką jakość od lat.
Starają się również przypodobać odbiorcom, podkreślając, że ich produkty są dla koneserów oraz osób z wysublimowanym gustem. Kupując te produkty możesz zacząć zaliczać się do grupy ludzi sukcesu.
Marki premium często publikują filmy, które prezentują najbardziej ekskluzywne modele samochodów, łodzi, zegarków, biżuterii. Prezentują przy tym produkt w taki sposób, że niemal uczestniczymy w świecie gentelmanów i dam, popijając drogiego szampana, przy pięknym zachodzie słońca na jednej z rajskich wysp. Roztaczają przed nami wizję świata luksusu, którego możemy zostać częścią, kupując ich produkty.
Nie wiem jak po pandemii będą się miały marki luksusowe. Z drugiej strony nadal jest wiele osób, których na nie stać.