Media odgrywają coraz większą rolę w społeczeństwie. Potwierdzeniem tej tezy może być fakt, że dostęp do informacji jest zdecydowanie prostszy jak jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Zresztą, jest nie tylko coraz więcej mediów, ale i odbiorców. Nie ma najmniejszego problemu z tym, aby oglądać telewizję z innych krajów czy przeglądać strony internetowe. Wpłynęło to również na stacje telewizyjne, które dawniej działały lokalnie, dziś znane są na całym świecie, a dostęp do nich mamy nie tylko przez Internet, ale i przez satelitę. Trzeba również mieć na uwadze, że media tradycyjne powoli zaczynają zmieniać swój charakter (są otwarte na społeczeństwo i opinie innych osób).
Mimo wszystko, nie powinniśmy ograniczać się do jednego typu mediów. Informacje, które się w nich publikowane często wyrażają opinie ich autora, czyli dziennikarza bądź osób, które zajmowały się produkcją danego programu. Chcąc poznać różne spostrzeżenia, należy zapoznać się z innymi materiałami na dany temat.
W wyrażaniu swoich opinii prym wiodą użytkownicy internetu, którym umożliwiają to portale społecznościowe, opiniotwórcze i fora internetowe. W przypadku sieci można zaobserwować pewien trend.
Firmy nie podejmują uczciwej walki o klienta jakością swoich produktów i usług, a wynajmują agencje którym zlecają publikowanie negatywnych opinii o konkurencji. Firma taka w nieuczciwy sposób chce pozyskać klientów zainteresowanych ofertą firmy oczernianej. Jak sobie z tym poradzić? Możliwości jest multum. Jedną z nich jest poprawa wizerunku z pomocą marketingu szeptanego oferowanego przez firmy specjalizujące się w marketingu internetowym.
Opinie pozytywne powinny być publikowane w miejscach, w których pojawiają się opinie negatywne na temat danej firmy. Warto monitorować również internet z pomocą specjalistycznego narzędzia oferującego monitoring mediów. Dzięki niemu można w ekspresowym tempie dotrzeć do wątków, w których publikowane są negatywne opinie na temat naszej firmy. Gdy dotrzemy do takich opinii, możemy „zakryć je” opiniami pozytywnymi.
Znaczenie portali opiniotwórczych
Warto wspomnieć, że w sieci można natknąć się na portale opiniotwórcze. Jak sama nazwa wskazuje umożliwiają one wyrażanie opinii na temat danej firmy. Najpopularniejsze z nich, to:
- Facebook (będący najpopularniejszym portalem społecznościowym);
- Google Maps (usługa od Google – największej i najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej);
- Opineo czy Ceneo.
Udowodniono, że zdecydowana większość użytkowników, przed skorzystaniem z oferty danej firmy, zapoznaje się z opiniami na jej temat. Jeśli produkt który chcemy kupić posiada negatywne opinie, często rezygnujemy z zakupu.