Oddaj głos klientom, czyli ankiety w e-commerce

Kto pyta nie błądzi, ta złota i doskonale znana wszystkim zasada świetnie sprawdza się też w świecie sprzedaży online. Dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik na temat tego, jaką rolę odgrywają ankiety w e-commerce i w jaki sposób powinniśmy je tworzyć.

Pozornie ankieta przeprowadzona po zakończeniu transakcji nie ma bezpośredniego wpływu na sprzedaż, bo przecież zakupy już zostały zrobione. Jednak sukces w świecie online nie opiera się na przypadkowych klientach, ale na lojalnych konsumentach, którzy kolejnych zakupów online dokonają właśnie w naszym sklepie. Dlatego ankiety w sprzedaży online to prawdziwa kopania wiedzy na temat tego, jak ulepszyć e-sklep, żeby sprzedawać! Jeśli, więc zastanawiacie się od czego zacząć zmiany w swoim biznesie online pomyślcie o przeprowadzeniu ankiet, które określą poziom zadowolenia klientów z zakupów w Waszej witrynie.

Ankieta na piątkę

Dobra ankieta to taka, którą klient chętnie wypełni, a jednocześnie, która uwidoczni słabe punkty sklepu. Nie może ona, jednak przerywać procesu transakcyjnego, bowiem istnieje ryzyko, że utracimy tego użytkownika na zawsze. Najlepiej, więc tego typu procesy przeprowadzać od razu po zakończeniu zakupów. Można do tego celu użyć e-mail marketingu, social mediów lub dyskretnego, nienachalnego popupa.

Jak przekonać użytkownika, żeby po zakończeniu transakcji poświęcił kilka minut i odpowiedział na nasze pytania? Przede wszystkim nagłówek musi po prostu przyciągać uwagę. Dobrym sposobem jest zachęcenie poprzez kod rabatowy do wykorzystania podczas kolejnych zakupów. Dzięki temu klient nie będzie miał poczucia straconego czasu i chętniej oraz bardziej rzetelnie wypełni ankietę. Istotne jest też to, żeby czas na jej przeprowadzenie nie był zbyt długi. Dlatego powinniśmy zaplanować maksymalnie 5 pytań. Większa ilość formularzy do wypełnienia może działań na odbiorcę demotywująco. W efekcie wypełni on ankietę nierzetelnie lub zrezygnuje z uzupełnienia odpowiedzi. Również kwestia redagowania pytań jest istotna. Powinniśmy unikać zapytań narzucających odpowiedź oraz zrezygnować z kilku pytań zadanych w jednym zdaniu. Warto, żeby konstrukcje były proste i zrozumiałe. Warto stosować podobny schemat kolejnych odpowiedzi, dzięki czemu ich udzielenie będzie dla odbiorcy bardziej intuicyjne.

Mierz, analizuj, wyciągaj wnioski

Otrzymanie wypełnionych ankiet to dopiero połowa sukcesu, bowiem najważniejsze jest to, co zrobimy z widzą w nich zawartą później. Warto skrupulatnie analizować wyniki ,tendencje oraz wszelkie odchylenia, dzięki czemu będziemy mogli utrzymywać nasz biznes e-commerce na stabilnie wysokim poziomie.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *