Rola urody w marketingu

Posługiwanie się wizerunkiem atrakcyjnych kobiet i wysportowanych mężczyzn w reklamie jest zjawiskiem bardzo powszechnym. Na każdym kroku można spotkać się z modelkami i sportowcami reklamującymi różnego rodzaju produkty. Bardzo często zupełnie niezwiązane z dziedziną ich specjalizacji czy nawet wyglądem. Natomiast w sklepach co rusz napotyka się na skąpo ubrane hostessy. Dlaczego najczęściej do działań promocyjnych wybiera się osoby wyjątkowe ładne? Jakie znaczenie odgrywa uroda w marketingu? Jeśli interesuje Cię ten temat, to koniecznie przeczytaj!

Działania marketingowe

Reklama jest szczególnym wytworem, który tworzony jest, aby wzbudzać w odbiorcy chęć nabycia danego produktu, bądź skorzystania z usługi określonej marki. W tym celu wykorzystuje się głównie siłę perswazji. Należy przekonać odbiorców, że promowany produkt jest im potrzebny lub w znacznym stopniu poprawi ich jakość życia. Realizacji tego celu sprzyja wykorzystanie jak najprostszych, a jednocześnie najbardziej wyrazistych skojarzeń. Nie bez powodu w reklamach produktów związanych z zajęciami domowymi występują kobiety, a w reklamach narzędzi mężczyźni. To wszystko jest dokładnie zaplanowaną strategią, która po prostu się sprawdza!

Atrakcyjność fizyczna w marketingu

W reklamach ciężko spotkać się z wizerunkiem osób nieatrakcyjnych. Chyba że w przypadku prezentowania zdjęć „przed” i „po”. Do reklam angażowanie są przede wszystkim piękne i szczupłe modelki oraz aktorki lub podziwiani i przystojni aktorzy i celebryci. Jest to spowodowane grą na emocjach odbiorców. Uczucia wywoływane przez atrakcyjny wygląd z łatwością przenoszone są na reklamowany produkt. Dzieje się tak na przykład w przypadku kosmetyków czy suplementów diety. Kiedy widzimy przepiękną kobietę z gęstymi i długimi włosami, automatycznie kojarzymy ten efekt i poczucie piękna z szamponem wyświetlanym na ekranie telewizora. Co więcej, powstały już nawet badania oceniające jaki wpływ ma atrakcyjność modelki na percepcję i efektywność reklamy. Wyniki eksperymentu jednoznacznie wskazywały, że warto wykorzystywać wizerunek kobiet bardzo atrakcyjnych do reklam produktów dla kobiet związanych z atrakcyjnością takich jak na przykład kosmetyki.

Uroda w reklamie – czy to kwestia najważniejsza?

Oczywiście nie, istnieje wiele bardzo ważnych czynników, które ostatecznie decydują o skuteczności reklamy. Dodatkowo perfekcyjne modeli nie zawsze przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży reklamowanych produktów i usług. Coraz częściej słyszy się o tym, że taki wizerunek może działać wręcz odpychająco, szczególnie w przypadku kobiet. Jest to przede wszystkim spowodowane kompleksami i ich odczuwaniem. Bardzo duża część kobiet widząc przepiękną modelkę w reklamie, zaczyna patrzeć na nią i produkt w sposób pogardliwy. To pozwala jej samej poczuć się lepiej i pewniej we własnej skórze. Jak wskazują badania, może przyczynić się to do negatywnego odbioru całej kampanii. Z uwagi na to, można zauważyć rosnącą tendencję do zatrudniania do nagrań przeciętnych kobiet. Idealnie obrazuje to bardzo znana kampania marki Dove, propagująca naturalne piękno. Miała ona na celu umocnić w każdej kobiecie przekonanie o jej wyjątkowości i urealnić obraz kobiety w mediach i telewizji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *