Niezależnie od tego czy trwa pandemia czy nie, jedna z ważniejszych zasad sprzedaży pozostaje niezmienna: ‘pielęgnuj kontakt z klientem’. Klient niedoceniony, zapomniany po prostu szuka alternatyw. A tych na rynku nie brakuje. Konkurencja nie śpi, a w tak trudnych czasach, wręcz czeka na każdy nawet najmniejszy błąd. W dobie pandemii kontakty z klientami są oczywiście ograniczone. Nie są jednak niemożliwe. Z pomocą przychodzi Internet, w którym zresztą aktualnie spędzamy najwięcej czasu. Dlatego nie warto odkładać spotkań handlowych na później, bo to później nie wiadomo kiedy nadejdzie.
Webinar czyli co?
Aktualnie jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi marketingowych w kontaktach z klientami jest webinar. Jego istotą jest spotkanie na żywo przez Internet. W odróżnieniu jednak od relacji z wydarzeń, tutaj właśnie kontakt ‘face to face’ ma największe znaczenie. Webinar również jest swojego rodzaju wydarzeniem, ale tutaj liczy się komunikacja z odbiorcą i przekaz. Spotkanie ma na celu prezentację np. nowości produktowych. Może również przyjmować formę szkoleniową. Odbywa się zazwyczaj w większych grupach, często liczących nawet tysiące osób.
Budowanie pozycji
Marka jeśli chce rzeczywiście uczestniczyć w życiu swoich klientów, nie może być bierna. Od czasu do czasu warto przypomnieć im o swoim istnieniu. A współczesny konsument lubi być doceniany i czuć się wyjątkowo. W ostatnim czasie coraz bardziej rozwija się trend personalizacji. Dlatego warto budować relacje ze swoimi odbiorcami. To dzięki nim przecież firma może się rozwijać. Pomysłów na webinary nie brakuje. W każdej branży minimum raz w roku, mają miejsce zmiany. Warto o nich mówić i dzielić się najnowszymi odkryciami ze swoimi klientami. To jedna z bardziej efektywnych form prezentacji asortymentowej. Jest przyczyna – jest i efekt pracy.
Rola Eksperta
Specjalistyczny webinar to również forma edukacji. Wiele branż w tym np. budowlanych, ma na swoim koncie setki materiałów prezentujących zastosowanie produktu. Nie każdy rodzi się z młotkiem w rękach. I choć wiadomym jest, że nikt nie wykona usługi lepiej niż fachowiec, niektóre rzeczy można zrobić metodą DIY. Edukowanie w tym ujęciu służy przede wszystkim sprzedaży, ale i budowaniu pozytywnego wizerunku marki. Spotkanie online z firmowym ekspertem można zorganizować na dwa sposoby. Po pierwsze pokazując jedynie działanie danego produktu i ograniczyć się wyłącznie do prezentacji jego właściwości. Po drugie natomiast przedstawić i jednoznacznie wskazać korzyści po zastosowaniu go w praktyce.
Warsztaty szkoleniowe
Ciekawym rozwiązaniem zwłaszcza w przypadku branż specjalistycznych, są szkolenia czy też warsztaty szkoleniowe. Wiele produktów i usług nim zostanie wdrożonych, wymaga miesięcy pracy firmy. Dotyczy to np. programów CRM, softstartów czy innych o charakterze technologicznym. Spotkanie online z ekspertem firmowym ma na celu rozwianie wątpliwości klienta. Zadaniem strony zachęcającej do zakupu jest ponowna prezentacja produktu, ale tym razem na konkretnym przykładzie. Warto przygotować ofertę (chociażby w PowerPoincie) rozbudowaną o proces wdrożenia u danego klienta. W ten sposób firma pokaże swoje zaangażowanie w proces sprzedaży, ale i szeroką znajomość branży.
Współczesne oprogramowania do webinariów dają marketerom mnóstwo możliwości. Jak to już zostało podkreślone, to jedna z lepszych metod spotkania na żywo z odbiorcą. Może przebiegać zarówno w formie transmisji audio, wideo, filmu, prezentacji czy czatu. Warto jednak pamiętać, że punktem wyjścia dla każdej tego rodzaju komunikacji jest temat. Webinar musi mieć cel. Najgorsze co firma może zrobić, to zorganizować spotkanie i mówić od rzeczy.
Warto rozważyć wdrożenie spotkań webinarowych ze swoimi klientami. Pandemia pandemią, ale podtrzymywanie relacji biznesowych to podstawa stałej współpracy. Poza tym licencje na programy tego typu zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych. Jest więc to stosunkowo tanie rozwiązanie, które z pewnością w niedalekiej przyszłości przyniesie efekty sprzedażowe.
ale się teraz te webinary zrobiły modne. Nie tylko w marketingu. Chyba każdy teraz na jakimś webinarze siedział.