Reklama ma za zadanie wzbudzić nasze zainteresowanie danymi usługami i produktami. Bywa też tak, że reklama ma za zadanie pobudzić nasze zainteresowanie jakimś wydarzeniem. Niezależnie od tego, czego dotyczy owa reklama, musimy na nią zwrócić uwagę, dzięki czemu spełni ona swoje funkcje. W ostatnich czasach bardzo popularnym stało się wykorzystanie elementu zaskoczenia w reklamie.
Ambient marketing
W ostatnich czasach, na rynku reklamowym, można zaobserwować pojęcie ambient marketing. Co to takiego jest? Według najpopularniejszej encyklopedii internetowej są to “to wszelkie formy marketingu niestandardowego”. Są to wszelkiego rodzaju działania wykazujące się świeżością, oryginalnością. Ambient marketing bardzo dużo bazuje na kreatywnych pomysłach, które na samym początku wydawać mogą nam się nawet irracjonalne, jednak w dalszym postępowaniu już takie nie są. Bardzo często w takich reklamach można spotkać dużą dawkę humoru. Potencjalna grupa odbiorców ma szansę na interakcje z takim zdarzeniem.
Coś dziwnego?
Przypomnijmy sobie teraz ile razy w ostatnich czasach widzieliśmy jakąś reklamę, która wydawała nam się co najmniej dziwna. Pies gadający do swojego pana, gdzie w normalnym świecie takie zjawiska nie zachodzą. Kot, który “bije” swojego pana, ponieważ dostał zupełnie inna karmę niżby chciał? Taka sytuacja, kiedy mężczyzna ma zamiar oświadczyć się swojej wybrance i już by to nawet zrobił, ale na to wszystko wchodzi kot i trzeba mu dać miskę z jedzeniem totalnie zapominając o oświadczynach? Tak, takie reklamy są co najmniej zgoła dziwne. Doskonale wykorzystują jednak element zaskoczenia w nich zawarty, dzięki czemu jeszcze mocniej przyciągają uwagę klientów do swojej reklamy.
Zaskoczenie drastyczne
Swego czasu, aby zareklamować nową serię serialu Rodzina Soprano, po Nowym Jorku zaczęły jeździć limuzyny z bagażników których wystawały zakrwawione nogi, ręce. Nieświadomy człowiek widząc takie auta mijające go na ulicach na pewno miał mieszane uczucia i zastanawiał się, czy dzwonić na policję, czy jednak uciekać byle dalej od tego auta? A co byśmy powiedzieli na wypadek rozgrywający się na naszych oczach, kiedy do akcji wyjeżdża karetka, policja. Widać i słychać wybuchy? Człowiek naprawdę zacząłby się bać o swoje życie. Taka sytuacja również miała miejsce w Stanach Zjednoczonych. Wszystko było jednak reklamą pewnego filmu, który dość dosłownie został zobrazowany przypadkowym ludziom, którzy wszystko zaczęli nagrywać telefonami i pokazywać sobie w mediach społecznościowych. Element zaskoczenia został w bardzo dobry sposób wykorzystany. Dodatkowo miał w tym swój udział marketing wirusowy, ponieważ filmiki nagrywane przez przechodniów bardzo szybko rozprzestrzeniał się po sieci.
Skuteczne zaskoczenie
Bardzo często takim elementem wzbudzającym zaskoczenie są happeningi uliczne, flashmoby, artystyczne performance. Są to bardzo popularne części składające się na ambient marketing pozwalające organizatorom osiągnąć medialny sukces. Czasem nie opłaca się na początek zainwestować w wielką reklamę. Takie coś można wykonać później. Wystarczy jednak zorganizować happening na ulicy i zaprosić do udziału nic nieświadomych ludzi, którzy może na początku z oporem, ale jednak wezmą udział w takiej akcji. Najlepiej wychodzą takie akcje reklamowe, które realizowane są bez żadnego scenariusza, na tzw.”spontanie”. Sam organizator na pewno mile się zaskoczy tym, ile osób weźmie w tym udział. Przy czym nie możemy zapominać o jednej bardzo ważnej sprawie. Element zaskoczenia ma wtedy sens, kiedy produkt jest dobry, zgodny z zasadami etyki i nie narusza czyichś uczuć. W innym wypadku nasza reklama może mieć odwrotny skutek, a ludzie nie będą mieli zamiaru inwestować w nasze usługi i produkty.
Element zaskoczenia ma na celu wywołanie efektu “Wow” u potencjalnych klientów. Odpowiednie rozplanowanie wszystkie na pewno sprawi, że klienci na pewno zwrócą uwagę na to co mówimy, nawet jeżeli chodzi o tematykę społeczną.